Binnen de modewereld spannen vooral de Italiaanse, Franse en Amerikaanse modemerken de troon qua populariteit. Vele grote modehuizen zijn ontstaan in deze landen. Nederlands is echter ook niet onbekend met zijn modemerken. In deze blog bespreek ik een paar succesvolle modemerken die ontstaan zijn op Nederlandse bodem en bespreek ik hun start en hun kenmerken.
Reinders
Het merk Reinders is door Julie en Marie Reinders opgericht. Julie en Marie zijn tweelingzussen en kwamen al vroeg in de modewereld terecht als modellen. Nu zijn zij nog vaak model voor hun eigen kledingmerk. Zo’n 5 jaar geleden besloten de meiden met het volste vertrouwen het merk op te richten. Het moest en zou een succes worden. Ze wilden daarbij het gat dichten tussen de dure mode en de populaire standaard winkelketens. Zij zijn vooral bekend geworden om hun knitwear. De twin set is een van de populair knitwear items in hun collectie. Daarnaast wilden ze ook een tegengewicht bieden tegen alle skinny jeans en strakke pasvormen. Zodoende zijn oversized truien vaak in het assortiment te vinden. De zussen maken enorm veel gebruik van social media en waarschijnlijk heeft hun succes hier ook veel mee te maken. Niet alleen in Nederland is het merk opgepikt, het merk is ook al door vele Victoria Secret modellen gedragen. Hailey Baldwin, Romee Strijd en Candice Swanepoel zijn enkele van de bekende personen die het merk al hebben gedragen.
BALR
Dit merk in opgericht door oud voetballen Demy de Zeeuw en twee zakenpartners. Tijdens zijn carrière als professioneel voetballer was Demy vaak boeken aan het lezen over ondernemerschap terwijl zijn teamgenoten achter de playstation zaten. Toen hij na een zware blessure weer actief was als voetballer, kreeg hij het idee om een modemerk op te richten om meer keuze te kunnen bieden. Deze keuze was echter niet alleen bedoeld voor zijn mede voetballers. Balr wilt het gevoel van het luxeleven van een topsporter delen met de ‘gewone’ mens. Door het lezen van al die boeken wist De Zeeuw precies hoe hij de marketing wilde aanpakken. Geen traditionele marketing, maar alles tot het publiek brengen via social media. En dit deed hij met succes. Zo ging hij relaties aan met Gregory van der Wiel en Eljero Elia. De echte klapper maakte hij toen Neymar met een van zijn t-shirts op de foto ging. Neymar had op dat moment meer dan 70 miljoen volgers, daar kan geen traditionele marketing tegen op.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.